پل ورسک در دره ورسک در روستای ورسک، واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کیلومتری شهر قائمشهر در محور فیروزکوه و در مسیر راه آهن شمال قرار دارد. پل ورسک از شاهکارهای مهندسی لحظه خویش به حساب می آمده است. این پل در لحظه حکومت رضاشاه در ایران به وسیله آلمانی‌ها به رهبری سرمهندس اتریشی خود یعنی والتر اینگر ساخته شد.

حجم پل ورسک که حاوی ۶۶ متر دهانه قوسی اصلی و ۱۱۰ متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً ۴۵۰۰ مترمکعب است. طول کلی پل ۸۶ متر است. عظمت این پل که در حقیقت دو کوه عظیم و سخت را به یکدیگر اتصال می دهد ستودنی است.پل ورسک راه ارتباطی راه آهن سراسری شمال جنوب بوده که با شگفتی تمام و با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده بود و در تولید آن از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است.  پل ورسک در دوران جنگ جهانی دوم پل پیروزی نامیده می‌شد.

عکس های پل ورسک،حجم پل ورسک

 پل ورسک در دره ورسک در روستای ورسک

 
امروزه پل ورسک غیر از ارزش ویژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبه‌های سیاحتی کشور نیز شمرده می‌شود. پل ورسک در شمار اساسی ترین کارهای فنی مهندسی راه آهن شمال ایران شمرده می‌شود و با شماره ۱۵۴۳ به ثبت ملی رسیده است. قطارهای مسافری تهران ـ ساری و تهران ـ گرگان بعد از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز ۴ بار از روی آن می‌گذرد. قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن می‌گذرند.

گفته می شود رضاشاه خودش برای افتتاح این پل به سوادکوه همان زادگاه خویش آمد و به دستور ایشان سرمهندس اتریشی یعنی اینگر نیز مجبور شد تا در زمان عبور نخستین قطار از روی پل پایین پل قرار گرفته تا در صورت تخریب این پل نخستین شخص کشته شده از این حادثه خود ایشان باشد.

این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است. به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است. هزینه تولید آن در آن وقت، بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰هزار تومان بوده است. برای تولید این پل عظیم چند برنامه مبتنی براستفاده از مصالح بنایی که بیشتر اقتصادی بوده، به تصویب رسید. پل ورسک در شمار مهمترین کارهای فنی مهندسی راه آهن شمال ایران شمرده می‌شود و شماره ثبت تاریخی ملی آن ۱۵۳۴ می باشد. ورسک از نمونه پل‌های استراتژیک ایران است که به وسیله مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.

روستاي ورسک در محدوده کوهستاني استقرار يافته و از سطح دريا ۲۱۴۰ متر ارتفاع دارد.

آب و هواي اين روستا، تحت تأثير اقليم کوهستاني، در زمستان‏ ها سرد و در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است. دو رودخانه ورسک و گتو همراه با آبادي جريان دارند.

پل شاه عباسي از کارهای تاريخي روستاي ورسک است و قدمت آن به قرن دهم هـ . ق مي‏ رسد. احداث راه‏ آهن شمال ـ تهران در سال ۱۳۱۴ هـ . ش و تولید پل ورسک اسم روستا را مشهور و به رونق آن اضافه کرد.

عکس های پل ورسک،حجم پل ورسک

پل ورسک در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کیلومتری شهر قائمشهر بنا شده است

 

سه خط طلا :
اصطلاح سه خط طلای راه‌آهن شمال مرتبط به دره ای در سه کیلومتری بعد از پل ورسک و بعد از روستای ورسک به سوی گدوک در ارتفاعات شرق جاده تهران – شمال مشاهده می‌باشد. دیزاین این خطوط به جهت کم کردن شیب و گسترش ضریب قدرت لوکوموتیوها مقرر کرده شده است که برای ایرانیان ارزشی نسبتا بیشتر از طلا دارد. بدین خاطر به این سه خط راه آهن که بالای یکدیگر قرار دارند به اصطلاح سه خط طلا می گویند.

دیدن پل ورسک و سه خط طلا نیازمند نگاه دقیق تری است که هم برای دیدن دقیق آن و هم تصویر گرفتن از آن نیاز است تا شما همراه با جاده پارک نمایید و از آنجایی که نیازمند است تا همراه با جاده اصلی پارک نمایید لطفا مراقب پارک دقیق خود و کودکان خود باشید. 

پل ورسک,تصاویر پل ورسک

پل ورسک در لحظه حکومت رضاشاه در ایران به وسیله آلمانی‌ها ساخته شد

 

در پایین این پل رودخانه ای هست که به آبشاری می رسد شما قادر اید از روش همین سایت معلومات دقیق پیرامون آبشار ورسک را نیز مشاهده نمایید.

آدرس: زیرآب، ورسک 

پل ورسک,تصاویر پل ورسک

 پل ورسک در دوران جنگ جهانی دوم پل پیروزی نامیده می‌شد

  گردشگری،تور گردشگری،مکانهای تاربخی ایران

منبع:seeiran.ir