زیارتگاه مطرح تهران,امامزادگان تهران

عرضه ۵ زیارتگاه مطرح تهران

با نزدیک شدن تعطیلات نوروز و فارغ شدن از فعالیت‌های روزمره خوب است برنامه‌های متنوعی تهیه کنید. بعد از دید بازدید و انجام صلحه ارحام توصیه می‌کنیم مجموعه به زیارتگاه‌های سطح شهر تهران بزنید چرا که هم زیارت است و سیاحت. عده ای از این آرامگاه‌ها که قدمت چنید ساله و حتی به قرن سوم و چهارم هجری می‌رسد جاذبه‌های تاریخی نیز دارند.
 پایتخت نزدیک به ۸۱ زیارت‌گاه دارد که از بین آن‌ها ۵ امامزاده از ارج و قرب بیشتری دارا هستند که در ادامه گزارش به این پنج آرامگاه پرداخته شده است:
مرقد مطهر امام خمینی (ره)
بهشت زهرا (س) به دلیل حضور مرقد مطهر رهبر انقلاب اسلامی از ارزش خاصی در بین مردم ایران مخصوصا تهرانی‌ها دارد. کار تولید این آرامگاه، بعد از دفن ایشان در خرداد سال ۶۸ و با محوریت جهاد سازندگی و سپاه پاسداران شروع شد.

پرویز موید که معمار مرقد امام خمینی (ره) است در اطراف آرامگاه چهار گلدسته به بلندی ۹۱ متر و به نشانه سن وی دیزاین کرد. این آرمگاه در کل پنج گنبد دار که گنبد اصلی فلزی و چهار گنبد دیگر کاشی کاری شده است. برای زیارت مرقد رهبر انقلاب اسلامی میتوانید از مترو و خط یک استفاده کنید. این مکان زیارتی به پارکینگ هم تجهیز است اگر قصد زیارت با ماشین شخصی دارید نگران جای پارک نباشید. به علاوه از طرف دیگر در مساحت ۱۵ هزار متر مربعی در مرقد امام (ره) موزه‌ای از کارهای ایشان مقرر کرده شده که هم زیارت باشد هم سیاحت.
زائرسرا، هتل ۵ ستاره، فروشگاهای زنجیره‌ای، شهربازی تهران، شهرک سلامت و شهر آفتاب از بخش‌های دیگر این زیارتگاه است.
شاه عبدالعظیم حسنی(ع)
شهر ری، شهر امامزادگان است در بین آرامگاه‌های این شهر، زیارتگاه شاه عبدالعظیم(ع) که قدمتش به قرن سوم یعنی دوران صفوی، ایلخانی و قاجار می‌رسد همراه با آرامگاه امامزاده حمزه و امامزاده طاهر یکی از مشهور‌ترین مکان‌های زیارتی ایران و تهران است.
بنای اولین این آرامگاه را محمد پسر زید داعی علوی در نیمه دوم قرن سوم تعمیر بنیادی کرد. بسیاری از نامداران ایران ازجمله ناصرالدین شاه قاجار (که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تخریب شد)، آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی، ملا علی کنی و محمد قزوینی، عباس اقبال آشتیانی، شیخ محمد خیابانی، ستار خان، محمدتقی فلسفی و عده ای حکام اردلان که از وابستگان پادشاهان قاجار بودند همراه با آرامگاه و رواق‌های اطراف، عمدتاً در باغ طوطی، به خاک سپرده شده‌اند.
این آرامگاه کارهای تاریخی از نمونه صندق مرقد عبد العظیم که تاریخ تولید آن به سال ۷۲۵ هجری قمری برابر با ۱۳۳۵ میلادی می‌رسد می باشد. به علاوه از طرف دیگر دو لوحه کتیبه چوبی که در سالهای ۸۴۸ هجری ساخته شده است اکنون روی یک در چوبی تازه‌تر نصب شده از دیگر اثار باستانی زیارتگاه شاه عبدالعظیم است.
اگر به زیارت این امامزاده رفته باشید در بزرگ چوبی بین رواق شمالی و مسجد زنانه نظرتان را جلب کرده این در تاریخی در سال ۹۰۴ هجری قمری به مدل دوره تیموری ساخته شده است تا قدمت و ارزش زیارتگاه را بیش از قبل نشان دهد.
بهترین گزینه برای رسیدن به شهر ری و حضرت عبدالعظیم مترو است. باید خود را به یکی از ایستگاه‌های خط یک برسانید و سوار قطار شده و در ایستگاه شهر ری پیاده شوید. از این ایستگاه میتوانید با سه وسیله خود را به حضرت عبدالعظیم برسانید.
از مترو تا حرم. هم میتوانید تاکسی دربست بگیرید و هم میتوانید سوار تاکسی‌های خطی میدان شهر ری شوید تا از بخش قدیمی و مارکت وارد حرم شده. با اینحال اگر تصمیم گرفته اید با کمترین هزینه زیارت کنید بعد از پیاده شدن از مترو با اتوبوس‌های خط ۷۱۱ (پارکینگ شهر ری) و ۷۱۹ (فلکه دوم دولت آباد) که از نزدیکی حرم عبور می‌کنند به این آرامگاه برسید.

توجه کنید که خط ۷۱۱ از ضلع شمالی حرم عبور می‌کند و میتوانید‌‌ همان جا پیاده شوید با اینحال اگر سوار خط ۷۱۹ شدید باید در میدان شهر ری یا به قول اهالی شهر ری میدان شابدالعظیم پیاده شوید و از بخش قدیمی و سمت مارکت وارد حرم شوید.
ولی باید گفت از انجا که پیاده روی هوای بهار شور و حال خواصی دارد میتوانید از ایستگاه مترو تا امامزاده عبدالعظیم پیاده بروید؛ می بایست از خیابان فرمانداری راه بیافتید و به میدان شهدای شاملو برسید. از انجا وارد بلوار شهید آوینی شوید که از انجا دیگر حرم پیدا است و بعد هم که حرم پیداست. این پیاده روی بیشتر از نیم ساعت وقت نمی‌گیرد.
امامزاده صالح(ع)
تهرانی‌ها وقتی دلشان می‌گیرد، نمی‌توانند به زیارت امام هشتم (ع) بروند، به برادر ایشان امامزاده صالح متوسل می‌شوند، تجریش محله‌ای فارغ از بازارچه‌های خرید، در پس ذهن تهرانی‌های به دلیل حضور آرامگاه امامزاده صالح مکانی برای زیارت و نذر و نیاز است.

بنای این آرامگاه به دلیل وضع طاق‌نما‌ها و معماری ساختمان و پوشش آن از معماری بناهای سدهٔ هفتم و هشتم است. به علاوه از طرف دیگر بالای حرم در رواق، لوح مستطیل خشتی کاشی‌کاری شده‌ای می باشد که تاریخ ۱۲۱۰ هجری قمری را بر خود دارد و اسم فتحعلی شاه بر آن حک شده‌است.
 «نمک» نذر اصلی این امامزاده است، در بررسی ها به رفتار آمده در این خصوص معلوم شد در روزهای قدیم چنین رسمی وجود نداشته و مردم اکثرا به روشن کردن شمع و نذر و نیاز در این محل می‌پرداخته‌اند با اینحال به دلیل آنکه در فصل زمستان به دلیل سرما و یخبندان و نبودن جاده‌های خوب، راه‌های رسیدن به این آرمگاه ناممکن می‌شد و زیارتگاه خالی از زائر، متولیان امامز‌زاده تصمیم می‌گیرند از مردم بخواهند به جای شمع، «نمک» نذر امامزاده کنند تا در فصل زمستان برای آب کردن یخ و برف اطراف امامزاده از آن بهره ببرند. به توجه به اینکه این روز‌ها رفتن به امامزاده به دلیل اتوبوس‌های بی‌ار تی راه آهن به تجریش و خط یک متروی تهران سهل و راحت شده است، با اینحال نذر نمک هنوز در بین زائران پابرجاست.

امامزاده قاسم (ع) در شمیران
در باره این امامزاده که تقریبا دو کیلومتری شمال تجریش، شرق دربند و گلاب دره و در دامنه کوه سرچال کوچک بنا شده، نقل قول‌های فراوانی می باشد که اکثرا عامیانه و فاقد سند است، به طرز مثال عده ای می‌گویند این امامزاده‌‌ همان قاسم بن الحسن مشهور است که درجریان کربلا به شهادت می‌رسد و سر ایشان را برای عبرت مردم به اطراف شهر ری می‌فرستند.

به علاوه از طرف دیگر می‌گویند با سر این امامزاده چوکان بازی می‌شد که یک زن شمیرانی برای باز پس گیری آن واطه می‌شود تا در ‌‌نهایت سر در محل حال حاضر به وسیله یکی از فرزندان عمار یاسر که ساکن رودبار قصران بوده دفن می‌شود.
در سالهای واپسین بیننده اجرای برنامه‌های نوسازی در بافت حرم بودیم، تفاوت فراوانی در این بقعه صورت گرفت و بخصوص حیاط امامزاده و بناهایی مانند تعاونی و اتاق‌هایی که در شرق حیاط قرار داشت همگی از بین رفتند. امروز دیگه از آن همه قبر قدیمی در حیاط امامزاده خبری نیست.
حیاط این امامزاده با اینکه نه به اندازه حیاط قدیمی، با اینحال هنوز هم باصفاست و منظر قشنگی به شمیران و تهران دارد. برای زیارت امامزاده قاسم کفایت می کند با مترو خط یک به ایستگاه تجریش بیاید و از آنجا با تاکسی‌های خطی خود را به آرامگاه برسانید.
امامزداه عبدالله(ع)
آرامگاه امامزاده عبدالله شهر ری از مراکز عبادی در اختیار به دوران صفوی – قاجاری است. بنای این بقعه که در خیابان فداییان اسلام، سه راه ورامین قرار دارد به قرن یازدهم هجری می‌رسد.
قبرستان ارامگاه امامزاده عبدالله (ع) شهر ری محل دفن بسیاری از مشاهیر ایران از نمونه چون سردار شرفی‌ بدر، خاندان مفخم، پورممتاز، حسن وحیدی‌ دستگردی شاعر، مهدی برکشلی، نیما یوشیج، عمادالکتاب، یداالله سحابی، عبدالحسین تیمورتاش، شیخ خزعل و سه دانشجوی کشته شده در تظاهرات ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (مهدی شریعت‌رضوی، احمد قندچی، مصطفی بزرگ‌نیا)، عباس مسعودی موسس روزنامه معلومات، خاندان ماهرالنقش، محمدعلی باباییان، آیت الله لشکری و دو تنی که در ترور نافرجام شاه در سال ۴۴ به ضرب گلوله کشته شدند، صادق سرمد شاعر دههٔ ۱۳۳۰، خاندان سالار معتضد، عامری، ناصح و حسن وحید دستگردی و محمد علی عبرت که به ترتیب مجله ارمغان و روزنامه عبرت را در می‌آوردند شده است.
به علاوه از طرف دیگر در گوشه و کنار این محوطه آرامگاههای خانوادگی فراوانی مشاهده می‌شود که هنوز معماری دوران پهلوی و قاجاری در عده ای از آن‌ها پابرجاست.

با اینحال با اجرای برنامه پیشرفت شبستان امامزاده بسیاری از سنگ قبرهای محوطه تاریخی امامزاده عبدالله شهر ری که از مراکز عبادی در اختیار به دوران صفوی و قاجاری از بین رفت تا این گورستان نیز به سرنوشتی از قبیل گورستان ملی ابن بابویه دچار شود و حال و هوای تولید و سازهای مدرن شهری به خود بگیرد.

منبع:soroushnews.ir